Olyckliga människor tittar mer på tv, enligt ny studie

Människor som beskriver sig själva som olyckliga tillbringar mer tid framför tv:n än de som beskriver sig själva som lyckliga. Det visar en ny amerikansk studie som gjorts på nära 30 000 människor under 30 års tid.

I studien har man jämfört människors självupplevda lycka med hur de väljer att tillbringa sin tid. Människor som beskrev sig själva som olyckliga tittat ungefär 20 procent mer tv än människor som beskrev sig själva som lyckliga. De lite gladare tillbringade mer av sin tid med att läsa och med att umgås med vänner.



Enligt forskarna bakom studien är tv det enkla alternativet, eftersom man inte behöver planera, klä upp sig eller gå någonstans för att titta, och det gör en glad för stunden. En av forskarna beskriver tv-tittande som lite som ett beroende, eftersom det precis som andra beroendeframkallande aktiviteter gav en kortvarig lycka men att det i långa loppet ökade känslan av ångest och nedstämdhet. Vad tror ni?

Läs hela artikeln



Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Ja jag tror absolut att det kan vara på det sättet som beskrivs i artikeln. Jag var nyligen på en föreläsning som hette "Kvinnor och stress", där föreläsaren tar upp det med kort- och långvarig lycka. Själv är jag expert på att ta den enkla vägen ut för att det för stunden ger mig mer sinnesro men det fungerar inte på lång sikt eftersom problemen aldrig försvinner då. Som ett exempel var jag nära på att göra slut med min pojkvän (som jag älskar) bara för att det finns saker som jag inte bearbetat i mitt liv (lite kort beskrivet) och tyckte att jag skulle sköta det själv och utesluta honom för att det skulle bli enklare på flera sätt och vis. Givetvis skulle det ge mig mer lycka för då skulle jag inte behöva prata med honom om saker som skrämmer mig etc., men å andra sidan skulle mönstret antagligen upprepat sig om jag träffat en ny kärlek senare. Så jag har bestämt mig för att kämpa tillsammans med honom för att komma ut starkare och förhoppningsvis lyckligare! Tack för ett bra initiativ till blogg!

2008-11-20 @ 09:07:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0