Q & A / Depression

1) Hejsan! Vilken bra sida:)..

Jag undrar vad det kan vara för fel om man är trött hela tiden. Jag är inte trött så jag somnar, men är trött generellt och har får pressa mig själv till att orka prata med folk ibland. Jag jobbar med människor och på grund av tröttheten blir jag väldigt disträ och klarar inte att konsentrera mig och det fungerar inte när man skall lyssna på någon annans problem. Jag vet att det inte beror på sömn för jag sover som regel 8-9 timmar varje natt. Någon annan sa också att det kan bero på att man har för lite B12 i kroppen. Vad kan det vara annars?? Tusen tack för svar:-)

/Pia

Answer:

Pia,

It is hard to tell why you are tired without a full evaluation, history and laboratory exams. The causes of tiredness or daytime fatigue are numerous. Some medical examples which I see frequently include anemia (low red blood cell count), hypothyroidism, sleep apnea, etc. The list of possible problems is very long. Vitamin deficiencies are on the list but are actually very rare in developed countries as long as someone has proper metabolism. For example, B12 deficiencies can be a result of decrease absorption in the gut.


I would not go spending my money on a bunch of vitamins now though. You should first see a general doctor for a medical work up. Following this, one could consider psychiatric causes of fatigue such as depression. There are also unknown or idiopathic causes such as chronic fatigue syndrome; these illnesses are thought to have a psychosomatic and medical component. There are many treatments out there for chronic fatigue but an accurate diagnosis of the problem should first be made. Go see your doctor and talk with him/her about your symptoms; blog back when you get some answers…..Dr. L

 

 

2)

Hej!Jag har en fåga till er Och jag vill gärna vara anonym.

Det enda jag vill här i livet är att vara lycklig. Och det går inte. Visst måste livet ha sina motgångar. Men mitt problem är att jag snöar in på vissa saker att oroa mig för. Och så kan jag inte sluta tänka på det.

Sen är jag lycklig ett tag tills jag hittar ett nytt problem att snö in på. Jag vill leva i nuet.....Läse i mia törnbloms bok och det är så klockrent - om du oroar dig för famtiden och har ångest för det som hänt så pissar du på nuet. Något i den stilen va det. Min man som är en väldigt förstående man brukar fråga mig om jag inte bara kan va lycklig???


Som i sommras gifte vi oss, då tror jag att något dålig måste hända för jag är typ glad.....Vaför kan jag inte bara ta dagen so den kommer oh vara lykligt. Det är ju supersvårt att vara lycklig.
Sen städar jag som en tog och jag vet att det är ångest dämpade.....

MVH miss C


Answer:

 

Hi miss C,

There are two forms of anxiety or stress. The first is what I call signal anxiety. It is there to warn us of appropriate danger, get us motivated to do the right thing, and keep us living and playing well with others. For example, if I am running late for work tomorrow morning, I should be worried---That way I will hurry and I will be apologetic to my boss in an appropriate manner---And, I will take future precautions that it not happen again.


The second kind of worry is pathologic worry or anxiety. This is what you are suffering from. Pathologic anxiety is worrying for the sake of worrying. Chronic anxiety results in very high rates of depression. There are medications to help with anxiety and they are pretty effective (60-70% response rate). These meds are called selective serotonin receptor inhibitors or SSRI’s. They are very safe in general and here in the U.S. it is given out like candy so many people are on them.


People with your form of anxiety were previously described as neurotic by Freud and others. This type of anxiety if very responsive to psychotherapy. And I would think that is the first best step; Access a good therapist that is not weird and that you feel comfortable with. Preferably one who specializes in Cognitive behavioral therapy (called KBT in Sweden), interpersonal therapy or psychodynamic psychotherapy. These are all good types of psychotherapy for the condition you describe. Freud said the goal of therapy is to learn to live and to love. A therapist could aid you in your quest….Dr. L

 

3)

Hej, först och främst. Vilken bra idé att skapa en blogg som verkligen kan hjälpa andra människor! Sen speciellt intressant då jag har en fråga som "plågat" mig sen sommaren 2006.

Jag har sedan jag var barn, runt sju år, haft återkommande depressioner och försökte när jag var tolv år ta mitt liv första gången. Periodvis mår jag skrämmande bra, utåt sett är jag lycklig. Men hösten 2005 då en vän till min bror tog livet av sig (17 år gammal) raserades mitt liv totalt. Jag mådde redan dåligt men blev efter begravningen helt "blockad", slutade äta och gick ner 13 kilo på lite mer än två månader. Ett par månader senare försökte jag ta mitt liv, överlevde som ni märker och sen gick det väl sådär. Jag började dricka mycket sprit, lekte med killars känslor bara för att själv må bättre. Sommaren 2006 träffade jag för första gången en psykolog via min kompis som ville ha in mig direkt.


Jag vägrade och flyttade hundra mil hemifrån. Jag träffade då min nv sambo och sedan dess har jag sällan varit ledsen, mått jättebra. Men är livrädd att det tar slut då han är min livlina. Psykologen menade på att jag kunde bli ännu sämre ifall jag drabbades av en ny depression då det bara blivit värre med åren. Men jag är livrädd att skaffa hjälp! jag tror stenhårt på självterapi.. Kan hon ha haft rätt? att om jag t ex blir ensam igen, kan det då leda till att min depression återkommer och att det kan bli värre än det varit? Jag är livrädd, jag har snart en universitetsutbildning och mängder av vänner.. men vet ju att en depression kan förstöra så mycket. Sen, funkar självterapi mot självmordstankar?

Långt, och kanske luddigt.. Ha det bra


Answer:

 

Your case is such that I do not wish to give advice. I do wish to give some background or psychoeducational stuff to help you. Suicidal thoughts occur in many people who suffer depression. A past history of depression during childhood and suicidal thinking with suicide attempt does make one high risk for relapse. While the past does not predict the future, it is the most predictive tool we in behavioral health have. Even though it sounds you are happy and doing well now, someone with your history should know all the developing signs of a reemerging depression. Read my earlier blog that way you have an idea of what depression looks like if it did ever start to come back.

 

Also, self therapy is a dangerous game because it has been shown that depression plays tricks on the brain’s ability to understand events in an appropriate context. Depression is like seeing the world through a kaleidoscope where only negative thoughts, images are allowed through. Better to build a relationship with someone who can be trusted and who has unconditional positive regard for you. Sometimes people can find this in their parents, less often friends. It is usually a mistake to depend on this in a partner.

 

One can always find positive regard in the right therapist. Unconditional positive regard is a basic service that we are paid to provide. If depression returns, it would be helpful to already have someone in place whom you can trust to help you see the world as it is, not the depressed version….Dr. L

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej hej,

Det är så att jag vill fråga något som handlar om min pojkvän. Läkarna säger att han lider av depression, men jag tror dem inte. För när man är deprimerad är man allmänt ledsen och orkar inte göra någonting, eller hur? Han är inte sån, utan på den senaste tiden har han blivit väldigt agressiv av sig och blir arg för minsta lilla sak. Han är milt utvecklingsstörd, men jag tror inte att det heller beror på det. Jag har försökt sitta och prata med honom men samma sak händer bara efter några dagar, och ibland blir han till en helt ny person (negativt) och nästa dag glömmer han bort allt nästan helt! Jag vet inte vad jag ska göra, så tänkte att ni kunde ge mig lite tips? Kram

2008-12-11 @ 11:34:34
Postat av: Pia

2008-12-15 @ 18:03:14
URL: http://jessicaengstrom.blogg.no
Postat av: Pia

Thank you so much for your answer..

2008-12-15 @ 18:04:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0