Min Åsikt/ Vi mår sämre trots att vi har det bättre…

Vi har det bättre ställt materiellt, ekonomiskt och tekniskt än någonsin tidigare men det verkar som att människor mår allt sämre i själen. Alla de nya kommunikationsmedlen och all “ny” underhållning har varken gjort oss gladare eller lyckligare. Eller? Knepigaste av allt är att inte ens alla tidsbesparande maskiner har lyckats ta bort tidspress och stress, utan snarare tvärtom. Vi är mer stressade an någonsin och psykisk ohälsa är idag det näst största folkhälsoproblemet efter hjärt- och kärlsjukdomar. Alltfler upplever depression, ångest, oro och ängslan, och värst är det bland unga, där är ökningen som allra störst. Jag undrar om detta beror på att det inte finns tillräckligt med information om psykisk ohälsa 50 - 100 år tillbaka eller om vi faktiskt är olyckligare idag.



Man kan ju undra varför det ökade välståndet inte har lett till ett ökat välbefinnande.


Jag har mina egna funderingar över detta: I dagens samhälle har vi ökad valfrihet i jämförelse med hur det var för några sekler sedan, när man föddes in i ett yrke, en familj, en umgängeskrets och en ekonomisk klass. Idag har vi möjlighet att välja våra egna liv precis som vi själva vill, vilket gör att människor får ångest, oro och stress. Pressen blir hög på en att välja rätt och trampa upp rätt stig i livet.


Den ökade valfriheten leder till att man själv alltid blir utbytbar, vilket ger en stor känsla av vanmakt. Äktenskapspartners, vänner och anställda går alltid att byta ut, eftersom alternativen är oändliga och ingen är oersättlig.


Min åsikt ar att vi lever i ett samhälle där skillnaden mellan den falska förväntan som finns och verkligheten är stor vilket gör att många upplever besvikelse, depression och hopplöshet. Men vad kan vi göra at det? Jag tror att det är viktigt att vi saktar ner tempot för att hitta en meningsfull tillvaro och anpassa våra liv så att vänner, familj och relationer får en större plats.Vad tror ni?


Det ar underbart att ha nära vänner och familjemedlemmar som finns där da man behöver prata eller bara skratta.

Hoppas ni alla har en bra dag!

/Charlotte


 



Kommentarer
Postat av: Tina

Du är så vis min vän =)

Håller med dig i allt du skriver.



Saknar dig!!!!



// Tina

2008-11-28 @ 09:54:42
Postat av: Karin

Jag håller också med och har själv funderat en hel del på varför det blivit så här. Jag undrar varifrån alla de förväntningar som livet kanske inte sedan lever upp till kommer ifrån? Jag tror personligen att hela mediebranschen, med filmer och TV-serier som förskönar och sättet på vilket våra förebilder (kändisar) lyfts fram i medierna är en stor bov i dramat...

Sedan är nog valfriheten, precis som du skriver, jobbig för många. Vi människor är kanske helt enkelt inte skapta för att leva den typ av liv vi lever nu.

Fast samtidigt så finns det ju många lyckliga människor också tack och lov :-)BALANS i livet är nog en framgångsfaktor där...

2008-11-28 @ 16:39:19
URL: http://lifestylebykarin.blogg.se/
Postat av: Charlotte L

Hej vannen! saknar dig med. jag hor av mig till veckan.

KRAM

2008-11-30 @ 15:12:10
URL: http://askthelacys.blogg.se/
Postat av: Charlotte L

Karin,

jag haller med dig om att hitta "balans i livet" och jag tror att vi alla kan hitta var balans om vi bara ger fokus och uppmärksamhet till ratt omraden i vara liv. Jag tror att om man fokuserar på stress sa ar man snart en kemiskt överdoserad hyperstressad individ som har svårt att somna på kvällen. Fokusera på kärlek, positiva tankar, positiva manniskor,hälsa, ja allt gott i livet och det goda kommer tillbaka :)



Hoppas du har en fin helg!

2008-11-30 @ 15:21:14
URL: http://askthelacys.blogg.se/
Postat av: Karin

Tack söta, vad roligt att du tycker ringarna var fina :-). Ja, jag håller med dig om vad du skriver ovan. Det får mig att tänka på en reklamfilm som gick på MTV för några år sedan, där en ängel skjuter en kärlekspil som går ett varv runt jorden och sedan träffar ängeln i ryggen, sedan står det "Love comes back to you" - så sant!

Ha en fin dag!

2008-12-01 @ 08:26:20
URL: http://lifestylebykarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0