Veckans Q & A

Hej, jag har en bror som är manodepressiv men han vill inte ta sin medicin och om man frågar honom om detta blir han föbannad. Han säger att han inte behöver den. Jag har på bästa sätt försökt förlara att han bör ta sin medicin men han vill inte lyssna.

Har ni något råd till hur jag kan förklara bättre så han förstår.

A:
Manic depression, otherwise known as bipolar disorder, is a chronic life long condition marked by periods of euphoric highs and depressive lows. Roughly half of bipolar patients have lack of insight and do not realize they are ill. Poor compliance with treatment is common. Patients often feel a natural high during the manic phase and it is very difficult to convince them that they need a med to bring them down to reality. Generally, patients have better insight into the depressive phase of the illness and are willing to take meds to improve their depression.

I view the issue of compliance in bipolar much like that of drug or alcohol addiction. There is little that can be done until the bipolar patient proves to themselves that they have the disorder. This process can take years and usually occurs as a result of much personal damage. Like alcoholism, family members often learn to avoid the bipolar patient in order to escape the cycle of problems brought by untreated bipolar. As an example, over 90% of those married with bipolar undergo divorce. Sorry to be pessimistic but this is a very hard area for a family memer to improve. Here are some recommendations:

1. Try to be helpful and loving when your family member needs support but do not go way out of your way to help someone who must make a decision to help themselves.
2. Avoid offering finances to help. If helping this way pay for product directly.
3. Do not bother rationalizing with someone who is already manic; they must come down from mania before being rational.
4. Take advantage of the periods of normal mood (such as the period following mania) to help improve insight and maintain the relationship.
5. There is some data to suggest that the patient should build a long-term relationship with their psychiatrist and that family members should be invited into the treatment (if the bipolar patient is willing to let this happen). This way family members can report to the psychiatrist when the patient is beginning to cycle into depression or mania. Here is a link.
--Dr. Lacy

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack så mycket för dina råd. Jag är övertygad om att de kommer att hjälpa mig och min bror.Tack för en lärorik blogg!

A

2008-12-01 @ 20:12:12
Postat av: 21 år.

Min mamma är bipolär (3). Hon påstår att hon är frisk och vägar ta mediciner.

Hon skyller allt på mig. Det är jag som får henne att må dåligt, det är jag som får henne att inte orka gå upp ur sängen och ta hand om sina andra barn (2 & 5 år), det är mitt fel att hennes hundar vill ut och kissa på nätterna, det är mitt fel att min lillasyster gråter på nätterna, det är mitt fel att min 5 åriga syster kissar ner sig jämt,det är mitt fel att hon sover dåligt. Allt är mitt fel. det har alltid varit såhär. när jag var 16 fick mamma barn, hon låg i sängen i 2 år.... hennes man jobbade och jag gick i skolan, jag bodde 8 mil hemmifrån, men vem fick vara hemma och ta hand om barnet? jag. Min skola ansågs inte som viktig.

Jag har fler syskon 18 och 22 år. De behöver aldrig göra något. Ingenting är någonsin deras fel.

Jag orkade inte mer tillslut och nu är det jag som är sjukskriven, äter antidepressiva, går i kbt.

Men lika fan kan hon inte lämna mig ifred. Hon bestämmer vem jag ska umgås med, när hur och var. Hon kräver att jag ska ställa upp på oliak saker, barnpassning, städning, handling, allt...

Hon kontrollerar hela mitt liv. Jag är 21 år och borde få leva mitt eget liv. eller?

Är allt verkligen mitt fel?

Kommer hon någonsin sluta tracka mig?



Är jag verkligen så jävla dum i huvudet som hon påstår? Är det "sjukdommen" som pratar och agerar?

Är alla mammor så här eller bara min?

2008-12-03 @ 13:04:35
Postat av: Charlotte L

Hej "21 år"

Tack för dina frågor! Dr Lacy kommer återkomma till dig inom några dagar med råd om hur du kan må bättre.

hoppas du har en bra vecka

/ char

2008-12-03 @ 13:20:48
URL: http://askthelacys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0