Veckans ämne: Depression



Vi har fått in många frågor ang depression, nedstämdhet & ångest. Inte konstigt då depressionsjukdomen idag är en av våra allra största folksjukdomar. Vi kommer därfor att diskutera depression den här veckan.

Att då och då känna sig ledsen, nedstämd, eller lite deppig är något som händer oss alla då tillvaron blir besvärlig, vilket är helt naturligt och har ingenting med sjukdom att göra. Våra känslor kommer oftast till ro efter en tid, kanske med hjälp och stöd av någon närstående klok person.

Ibland händer det emellertid att vi blir ledsna, deprimerade även när vi tycker att det inte finns någon tydlig orsak till detta. Vi har svårt att få saker och ting uträttade, ingenting är längre roligt, ingenting ger oss längre någon glädje, vi duger inte mycket till och framtiden ter sig mörk. Livsglädjen och vitaliteten försvinner. Nedstämdheten är både djupare och längre än vanlig vardagsdeppighet.


Depressioner medför ett stort lidande för den som drabbas. Utan behandling kan förloppet bli långvarigt. Trots att depressioner kan bli både djupa och långvariga, är behandlingsmöjligheterna goda. Det finns både psykoterapeutiska metoder (kognitiv terapi/KBT) och läkemedel som har bra effekt vid depressionstillstånd.

Vi hoppas på frågor och feedback från er. Om du har en ide till ett ämne, lämna gärna en kommentar och vi kommer göra vårt bästa för att informera om det som ni läsare tycker är intressant.

Kommentarer
Postat av: Maja

Hej,

Ångest och Depressioner intreserar mig då jag för två år sedan fick min första ångest attack.. Det som intresserar mig nu är då jag gick hos min psykolog (KBT) så pratade vi mycket om att jag kände att jag var den enda "unga" som haft ångest och kände mig utstött från både kompisar osv.. Jag var då 17 år gamal och jag läste då mycket om forskningar och kom fram till att var och varnannan tonåring drabbas just nu av ångest, själv tycker jag att det är lite skrämmande som gott igenom hela processen utan stöd och hjälp från kompisar självklart blev jag stöttad av familj och pojkvän.. Men vad är det med oss tonåringar i dagens samhälla vad är det som händer!? Ungdomar har svårt att förstå att en människa kan må dåligt av ångest, ingen av mina kompisar hade någon förståelse i huvudtaget.. Jag var en tråkig kompis!! Jag tycker att det är hemskt om det är fler ungdomar än jag som har kännt detta av sina bästa kompisar, tänk dom som inte har stödet hos sin familj eller pojkvän!? Anledningen till min ångest var att jag fick en tarmsjukdom (IBS) som jag inte riktigt kunde acceptera..

Vet inte riktigt vart jag ville komma med detta inlägg, mest rensa luften..

Tack för en bra sida!!

2008-12-09 @ 10:43:42
Postat av: Johanna

Jag är en tvåbarnmamma med depression och panikångestattacker. Jag har börjat med medicin men ännu inte känt av någon förbättring. Jag har varit dålig i många år men på senare tid har det blivit sämre. Ramlade in på er blogg nu och tycker veckans ämne är intressant. För trots att det är en av dom största folksjukdomarna så "vågar" man inte prata högt om det. Med en styvmor som tycker att enda boten är att jobba och en del annat i bagaget med dessa fördomar så ska det bli intressant att läsa vad andra tycker och tänker.

Tack!

2008-12-09 @ 17:18:08
URL: http://johannajois.blogg.se/
Postat av: Camilla

JAG skulle behöva övertygelser av proffs.

Jag tränar, äter rätt (kanske för lite mat) men går inte ner.

Min stress har höjt utsöndring av kortisol säger endel. Ett år har jag försökt och har ej gått ner någo. Ligger annars 10 kilo mindre så det är inte mycket.

Stressade småbarnsmammor rasar i vikt medans jag (också småbarnsmamma) står still. VAD kan dett bero på. Kortisol, är det sant? Varför drabbar det bara vissa? Hur ska jag göra?



[email protected]

2008-12-10 @ 10:38:05
Postat av: Charlotte L

Hej Maja,

Tack för din kommentar. Ja, jag tror de tar viktigt att reflektera over varfor manga ungdomar i vart nutida samhalle drabbas av ångest och depressioner. Kan detta bero pa samhällets förväntningar? Tyvärr finns det inga kompletta uppgifter inom detta omrade. Man kan bara grubbla over det…Kanske ännu mer förvånande ar att vart samhalle ignorerar att manga mar daligt, vilket i sin tur gor att vi manniskor ocksa negligerar problemen.



Jag ar glad att hora att du fick stod av familj och vanner under jobbiga perioder.

Lycka till med allt.

/Charlotte



BTW, IBS ar en mkt vanlig sjukdom, circa 10 – 20 % av befolkningen drabbas, ( min syster ar en av dom)hoppas att du mar battre nu.

2008-12-10 @ 13:58:27
URL: http://askthelacys.blogg.se/
Postat av: Charlotte L

Johanna,

Tack for ditt inlägg. Hoppas du har en fin dag med dina sma  Du skriver att du har börjat med medicin, hur lange sedan? Gar du i nagon form av terapi?



Som sagt, depression är idag en av vara största folksjukdomarna och fortfrarande verkar det som om manga vandrar omkring med stangda ogon. Ingen vill prata om det trots att studier visar att. 40 procent av alla kvinnor i västvärlden och 25 procent av män riskerar att någon gång under sitt liv drabbas av en depression. Man räknar med att 400 000 - 450 000 svenskar för närvarande lider av depression.



Ha det bast

2008-12-10 @ 14:07:38
URL: http://askthelacys.blogg.se/
Postat av: Charlotte L



Hej Camille,

Jag ska gora mitt basta for att svara pa din fraga  Later som om du redan tranar ratt mkt vilket ar det säkraste och mest effektiva sättet att öka sin ämnesomsättning. Ju mer muskler eller muskelmassa man har desto mer energi förbränner du även när du inte tränar, vilar. Så det är bra att ha muskler  Hur ofta/ lange tranar du?



Du skriver att du äter rätt men “kanske för lite mat,” hur manga kalorier per dag ungefar? Om du missar maltider och ater for lite mat sa saktar din ämnesomsättning ner och istallet for att ga ner i vikt sa stannar du i vikt. Det ar viktigt att ata 3 mal om dagen + 2 snacks.



Hur lange har du bantat? Konstant bantning är krävande för kroppen och studier har visat att kvinnor som bantar har genomgående högre halter av kortisol i deras system. Stress är också en välkänd utlösare av tröstätning.



Som du sager alla ar vi olika och amnesomsättningen är individuell, oavsett kroppsbyggnad eller kroppsvikt. Vissa har hög ämnesomsättning och kan äta nästan vad som helst utan att öka i vikt, medans andra har låg ämnesomsättning och går upp i vikt för minsta lilla ohälsosamma mat. Vad det beror på vet man inte riktigt.



Förhållandet mellan kortisol och viktuppgång har observerats av åtskilliga forskare inom området för viktbehandling.



Kortisol är ett hormon som finns naturligt i kroppen och som bildas av binjurarna. Hormonet ha raven en viktig roll i kroppens ämnesomsättning eftersom det ökar energitillförseln till muskler och hjärna vid fysiska påfrestningar och psykisk stress. Sa ja, stress kan leda till förhöjda kortisolnivåer i kroppen. Stressar du mkt? Har man för mycket kortisol i kroppen kan viktminskningen avstanna eller rent av leda till viktökning. En balans i livet är viktig på många plan. Det finns ju så mycket stressfaktorer i vårt liv i dagen samhälle.



Om jag var du skulle jag först och främst sätta igång med att vila så mycket som möjligt, stressa så lite som möjligt, ata sma maltider 5 ganger per dag, trana 5 ggr i veckan men variera din traning da kroppen behover variation.



Jag sjalv tranar ratt mkt och byter mitt “traningsschema” var 4e vecka for att min kropp ska fa kanna pa ngt nytt. Om jag tranar samma saker, samma pass, samma maskiner dag ut och dag in sa ser jag inga resultat.

ha det bra

2008-12-10 @ 14:43:43
URL: http://askthelacys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0