Perfekta föräldrar finns inte

Att fa barn är en omvälvande process och man upptäcker tidigt att barnuppfostran är en svår men viktig del av vardagen. Jag tror att bli föräldrar är en av de största omvälvningarna som vuxna människor går igenom. Det tog mig några månader att komma in i mammarollen. Vår son ar idag 6 månader gammal och jag lär mig ngt nytt varje dag.


Barn kommer till världen fullständigt utlämnade och kräver av oss som föräldrar kärlek, uppmärksamhet och omtanke. Det låter självklart, men när man stupar av trötthet är det värt att påminna sig själv.


Barnuppfostran är ett omdiskuterat ämne och idag finns fler råd, uppfattningar och debatter om barnuppfostran än någonsin tidigare. Som forälder kan man lätt känna sig förvirrad om vad som ar "rätt"och "fel."


Alla barn har sina individuella behov och alla familjer har sin unika sammansättning. Men jag tror att en del saker är ändå av grundläggande betydelse för samspel och uppfostran:


• Den positiva inställningen till barnet.
• Förmågan och viljan att förmedla kärlek och glädje.
• Respekten för barnet och barnets känslor.


Uppfostran handlar om att stödja barnets utveckling. Även gränssättning, konsekvenser och rutiner måste ses i ljuset av detta.l


Visst låter det enkelt men vi vet alla att vi inte klarar att vara lika uppmärksamma hela tiden. Ibland saknas det energi, ibland räcker inte tiden till.


Det bästa ar nog att följa sin egen intuition och föregå med gott exempel. Jag tror även att det är väldigt viktigt som förälder att mitt i all barnuppfostran ta tid för dig själv och relationen. Hur ni som individer mår och er relation till varandra präglar barnet. Känner ni er tillfreds med er själva så har ni också mer att ge till ert barn.


Har du tips och idéer om barnuppfostran?

Lämna gärna en kommentar eller en fraga.

 


Kommentarer
Postat av: Babbidesign - [Design & Foto]

Hej! Om intresse finns för ny design till din blogg, kika in hos mig :)

2008-12-04 @ 01:58:14
URL: http://babbidesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0